Een voornemen verbluffend makkelijk laten plakken

Gepubliceerd door Eliane Reehuis op

We hebben allemaal wel van die momenten dat we ergens mee willen starten of stoppen. Een nieuw voornemen is snel geboren: ik wil nu van die kilo’s af, ik wil de baan van mijn dromen, ik ga nu nee zeggen tegen die collega. Toch lijkt het in de praktijk best moeilijk om de voornemens vol te houden.

Al eeuwenlang maken mensen goede voornemens. Uit een onderzoek van de ING bleek dat ruim driekwart van de Nederlanders een goed voornemen maakt. Je minder druk maken blijkt het meest populaire voornemen. Helaas houdt 8% dit vol. Sterker nog, het grootste gedeelte van de mensen vergeet dat ze een voornemen hadden.

Bron: NU.nl

Jouw voornemen is niet per se verkeerd, maar het ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je probeert te veranderen.

De automatische piloot mist

In de maalstroom van het leven raken we onze goede voornemens kwijt. Ons brein heeft op een dag simpelweg teveel taken om ons er actief aan te herinneren. Om het leven gemakkelijker te maken automatiseert ons brein taken, waardoor het de vrijheid heeft om zich met andere dingen bezig te houden. Wanneer je bijvoorbeeld elke dag hetzelfde ontbijt maakt, dan hoef je daar na verloop van tijd niet meer over na te denken. Of wat dacht je van veters strikken, denk je daar nog over na?

man wearing black crew neck shirt and black jeans
Ooit moest je nadenken over jouw veters strikken, nu doe je het automatisch, foto via Pexels.com

Je hebt een systeem nodig

Een doel (voornemen) vertelt je waar je naar toe wilt gaan, een systeem helpt je daar te komen. Wat een voornemen doet plakken, is niet het voornemen maar de dagelijkse kleine stappen die je maakt. Zodra iets een routine wordt, automatiseert het brein de handeling. Je hoeft er niet bij na te denken, maar je doet het gewoon. Helaas is het aanleren van zo’n routine een uitdaging. Jouw brein is namelijk niet zo gevoelig voor lange termijn winst, maar vooral voor korte termijn winst.

person wearing blue denim jacket riding red canoe boat
Een routine is net als peddelen … gewoon blijven herhalen. Frequente herhaling is belangrijker dan de duur. Foto via Pexels.com

Jouw goede voornemen is bijvoorbeeld dat je nee wilt gaan zeggen tegen die vervelende collega. Wanneer je er ‘s nachts over nadenkt, lijkt dat een heel goed plan. Je ziet voor je hoe je na verloop van tijd meer vrijheid gaat ervaren op jouw werk, dat je meer plezier hebt. Met goede moed ga je naar jouw werk en je neemt je voor nu echt nee te gaan zeggen. Tijdens de teamvergadering vraagt die akelige collega je weer voor iets wat je niet wilt doen. Dat plan wat in de nacht nog zo’n goed idee leek, lijkt nu toch wat spannend. Alle collega’s kijken afwachtend naar jouw reactie. Je bent ineens bang om nee te zeggen. Wat zullen ze van me denken? Je zegt toch ja, want de korte termijn winst (geen confrontatie en afkeuring) weegt zwaarder voor jouw brein.

Het voornemen was ok, maar je had geen systeem. Een voorbeeld van een routine zou zijn: elke keer dat ik een verzoek krijg op werk, geef ik aan dat ik er over zal nadenken en er op terug kom.

Een routine moet je trainen

Als je een routine hebt bedacht die voor je zou kunnen werken, dan ben je er nog niet. Het moet nog een routine worden. Daarvoor heeft jouw brein een aantal herhalingen nodig. En vooral de herhalingen waar een beloning aan hangt. Het moet wat opleveren op de korte termijn, anders valt de motivatie weg.

Terug naar het voorbeeld van nee zeggen. Wanneer je de eerstvolgende keer begint met: ik zal er over nadenken en kom er op terug, dan heb je ook een beloning nodig. Als je dan opluchting voelt, zal jouw brein dat bijvoorbeeld als beloning ervaren. De eerst volgende keer zal jouw brein je daar aan helpen herinneren. Dat was prettig, weet je nog? Een gewoonte is dus routineus handelen dat het brein heeft geautomatiseerd, omdat het belonend is.

Gewoonten zijn mentale snelkoppelingen die door ervaring zijn geleerd. Naarmate de gewoonten worden gecreëerd, neemt het activiteitenniveau in de hersenen af. Je leert in te spelen op signalen die succes voorspellen en al het andere uit te schakelen.

James Clear

Verantwoording afleggen

De Engelsen noemen dit accountability, wat inhoudt dat je aan anderen (of jezelf) laat weten waar je mee bezig bent en hoe het gaat. Groepsgedrag overtroeft in ons brein namelijk individueel gedrag. Wanneer je de steun en aandacht van anderen hebt, dan houdt je dat alert op wat je wilt bereiken.

Wanneer je het liever niet met anderen deelt, leg dan in ieder geval verantwoording aan jezelf af. Houd bij wat jouw vorderingen zijn. Vooral visuele bevestiging werkt goed. Zicht neemt namelijk zo’n 10 miljoen van de in totaal 11 miljoen zintuiglijke receptoren in. Je kunt bijvoorbeeld een habit tracker gebruiken en deze in het zicht hangen. Elke keer dat je iets afkruist, maakt jouw brein dopamine aan. Dat geeft een heerlijk gevoel en is meteen de beloning die je nodig hebt om de routine te automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld de onderstaande habit tracker downloaden en de knikkers inkleuren, elke keer dat je slaagt.

Vraag hulp

Deel dus jouw voornemen en werk aan een systeem om het te laten slagen. Er zijn vast mensen jouw omgeving bij wie jij je veilig genoeg voelt om je kwetsbaar op te stellen.

Wil je onze hulp? Kijk dan eens naar coaching, lees meer van onze blogs over persoonlijke ontwikkeling of schrijf je bijvoorbeeld in voor de opleiding persoonlijk leiderschap. Hierin staan zeven gewoonten van effectieve mensen centraal.


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.