Hoe de werkgever een sterk merk wordt

Gepubliceerd door Eliane Reehuis op

De case in het kort

Employer brand content sessie (online)

De communicatie-afdeling en recruitment manager van een zorginstelling zoeken naar de verhalen en beelden van het personeel. Ze willen deze gebruiken om het werkgeversmerk (employer brand) sterk naar buiten te brengen.
Mijn taak (Eliane) was om de wens naar content te vertalen naar een interactieve sessie met medewerkers. Die sessie wordt een blauwdruk voor het toekomstige proces van vergaren van content. De staf wist wel wat ze wilden hebben maar zocht naar een goede manier om het op te halen.
Samen met de afdeling communicatie en de recruitment manager hebben we twee scenario’s gemaakt: een online sessie en een fysieke sessie. Het eerste bleek de beste mogelijkheid i.v.m. Corona. Ik maakte de rode draad visueel, bedacht werkvormen en begeleidde de sessie.
De sessie was voor zowel opdrachtgever als deelnemer een succes. Mensen zeiden: hier worden we blij van. Het gaf prachtige symboliek voor communicatie om op aan te haken.

Er worden nu nog meer sessies gepland voor andere afdelingen. Elke afdeling heeft een unieke bijdrage aan het merk.

Hier zit ik klaar om de sessie te beginnen, in mijn online studio.

Het proces

Het uitgangspunt van de sessie was:

Nieuwe medewerkers kunnen een werkgever pas aantrekkelijk vinden, als de bestaande dat ook doen!

Jij maakt <bedrijfsnaam> aantrekkelijk (om privacy redenen wordt de naam van de organisatie niet genoemd)

Ik kende de communicatiemanager al van een eerder congres waar ik dagvoorzitter was. Vorig jaar bracht ze mij in contact met een andere afdeling binnen de organisatie, die ondersteuning nodig had met hun positionering. Nu vroeg ze mij opnieuw om de zaak in beweging te brengen. Waarom ze mij vroeg? Omdat we een goede persoonlijke klik hebben. Dat is altijd fijn om te horen! Ik werk net zo graag met haar samen.

Tijdens dit proces mocht ik ook weer lekker los gaan met tekenen. Ik maakte een animatiefilmpje voor de uitnodiging en tekende alle elementen in de online presentatie, zodat ze (conform huisstijl) een duidelijk beeld schetsten van wat we gingen doen en wat we wilden bereiken.

In de brainstormfase werkten we als team (communicatie, HR en ikzelf) om een programma samen te stellen dat zowel inhoudelijk het juiste opbrengt als dat het iets toevoegt voor de medewerker. Die steekt daar zijn of haar tijd in! Het was mooi omdat vandaag samen te zien komen in de evaluatie (zie foto hier onder).

Fantastisch deze feedback aan het einde van de sessie

Goh, doe jij dat ook? Ik ben begonnen met deze business cases te schrijven, omdat mensen vaak niet eens weten wat ik allemaal doe. Op deze manier heb je een voorbeeld van een traject dat ik voor een bedrijf begeleid. Geen enkel traject is overigens hetzelfde, dus daarom onderzoek ik altijd eerst met de vraagsteller wat er bereikt mag worden. Daarvoor mag je altijd contact met mij zoeken.


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.